Svar på era frågor om Pantis

Pantis har varit väldigt konstig den senaste tiden, de va när jag satte in bettet på henne som hon har börjat bli jobbig igen. Hon till exempel bara springer utan att stanna. Hon kastar sig och studsar och skiter totalt i hur mycket jag tar i tyglarna. Hon springer undan arbetet och när hon väl jobbar med ryggen börjar hon studsa för att slippa arbeta.
Förra veckan red vi ut en ny väg i skogen, massa nya ridvägar och hon blir så sjukt pigg då. Det gick som vanligt ända tills vi skulle rida den sista biten hem. Vi travade och hon fattade galopp själv. Jag kunde verkligen inte få tillbaka henne eller svänga henne då det var så smalt. Vi kom till en nedförsbacke där hon fick sån fart och började skena. Hon vägrade stanna hur mycket jag än tillslut drog. De va väldigt mycket svängar och inte alls lång ifrån vägen så va väldigt koncentrerad på att hålla mig kvar. På högra sidan va det ett stup ner som vi höll på att rida rakt ut i och det var då jag fick stopp på henne. Ca 50 m ifrån vägen. Hon flåsade som sjutton och var svettig.
När jag kom hem såg jag såret. Hon hade under den tiden sparkat sig själv på sitt högra bakben. Hovslagarn hade inte filat till spikarna i hovarna ordentligt så det var det som orsakade det. Satte mig sen och gjorde rent såret som var säkert 1 cm djupt in mot senan. Smörjde med helosan och satte en gasbinda på. Det gick hon med i några dagar till såret slutat blöda. Och läkt från det rinnande som kom ur.

Nån dag efter hittade jag en stor knöl långt bak på hennes mage. I den satt det en fästing som inte kan ha suttit där länge för den va väldigt liten. Vet inte vad som orsakade knölen men hon får lite vila ifrån att anstränga sig ifall det skulle vara nåt som går runt i blodet. Hoppas hon mår bättre idag när jag ska dit. Återstår att se!

Första bilden är på hur såret såg ut efter några dagar. Hon va väldigt öm runtom och hon haltar lite. Inte mycket men hon är stel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0